Cine reinventează turismul în Transilvania. Trei poveşti despre iniţiativă şi curaj

Codruţa Simina @ 18 December 2013 in FEATURE

This post is also available in: Engleză

Promovarea potenţialului turistic al României, şi al Transilvaniei în particular, e o misiune pe care şi-o asumă declarativ multe instituţii din România, însă niciuna nu pare să se descurce la fel de bine ca prinţul Charles al Marii Britanii. La rândul său, Alteţa Regală nu face decât să se apropie de performanţa unui anume scriitor scoţian, Bram Stoker, care publica în 1897 romanul Dracula, schimbând astfel pentru totdeauna felul în care Transilvania avea să fie privită.

Am stat de vorbă cu tineri antreprenori, care fac turism în Transilvania: unii ca hobby, alţii ca business. Toţi sunt de acord că e un domeniu în care poţi să evadezi şi să te reinventezi, odată cu serviciile pe care le oferi altor oameni. Şi toţi sunt de acord că turismul poate fi o poveste de succes a Transilvaniei, atâta timp cât este făcut cu pasiune şi seriozitate. Mai contează foarte mult şi înţelegerea şi celebrarea diferenţelor culturale dintre noi şi ceilalţi. Chiar şi atunci când acestea încep de la borcanele de murături sau zacuscă, frumos aranjate în cămară.

“Ne-am propus să ne orientăm pe ce avem noi mai frumos, Transilvania”

Tudor Răvoiu obişnuia să petreacă foarte mult timp prin tribunale, acum câţiva ani. Era jurnalist de investigaţie şi timpul avea o altă consistenţă pentru el. A trecut şi prin munca de televiziune, după care a decis să schimbe complet domeniul.

Astfel că acum Tudor lucrează în IT şi, în acelaşi timp, alături de colegul său Ladislau Ciocan, sub brandul Turist în Transilvania, organizează excursii “fulger” pentru turiştii străini în Transilvania. Împreună, au explicat pentru iEst.ro cum au ajuns la această formulă de turism.

“Am observat mereu că în zona Mediaș – Sighișoara – Sibiu sunt multe locuri, dar mai ales obiceiuri, puțin cunoscute, dar foarte faine. Ne gândeam, ok, este Piața Mare din Sibiu, cetatea medievala de la Sighișoara, cetatea de la Biertan, de care a auzit toata lumea, dar mai sunt zeci de alte locuri interesante de care nu se ocupă nimeni. De exemplu cetățile și bisericile fortificate de la Moșna, Richiș, Pelișor, Alma Vii, obiceiurile legate de prepararea vinului de pe Târnave, târgurile de animale, tradițiile de Crăciun si Paște, dar mai ales viața și să nu uităm de bucătăria din această zonă a Transilvaniei. Majoritatea agențiilor de turism de la noi se axeaza pe Grecia, Italia, Spania și altele, noi ne-am propus să ne orientăm pe ce avem noi mai frumos, Transilvania”, povestesc cei doi.

FOTO (c) Turist in Transilvania

De la idee şi până la materializarea ei, paşii nu au fost neaparat complicaţi, dar tinerii s-au lovit de birocraţia impusă de statul român.

“Într-adevăr eficientizarea costurilor ne-a pus ceva probleme, pentru că a trebuit să concepem niște circuite rentabile, dar totodată cuprinzătoare, astfel încât pe parcursul unei zile întregi turiștii noștri au ocazia să înțeleagă Transilvania și chiar să se îndrăgostească de ea. Pe de alta parte ne-am lovit de dificultăți atunci cand am avut treabă cu întocmirea tuturor actelor necesare. Credeam că dacă ești tânăr și ai inițiativă ești și ajutat de către stat, dar nu a fost deloc aşa. Ba chiar îmi vine să râd când aud de „finanțare pentru tineri întreprinzători””, spune Tudor.

Circuit “cu de toate”

“Oferta noastră se bazează pe cinci circuite tematice, fiecare cu o durată de o zi și în care turistul poate sa vadă câteva dintre cele mai frumoase locuri și obiceiuri din sudul Transilvaniei (Sibiu – Mediaș – Sighișoara). Începem dimineața cu degustări de brânzeturi, apoi vizităm câteva dintre cetățile din zona Mediașului, degustăm dulcețuri și ceaiuri de tei si mușețel în Turnul Slăninii din Moșna, ne plimbăm cu căruța pe ulițele liniștite din Zlagna, servim un prânz 100% tradițional într-o gospodărie din Alma Vii, iar la final descoperim legendele din Cetatea Mediașului și galeria de pictură pe pânză de paianjen, unde degustăm și câteva soiuri de vin alb și roșu de pe Târnave.

mosna-bio-cascaval

mosna-gospodaria-bio

mosna-sibiu

Ce caută turiştii străini în Transilvania?

“Cred că cel mai bine îți răspund printr-un exemplu. La un moment dat un turist din Franța ne mărturisea că în momentul în care a ajuns în Transilvania copiii lui au văzut pentru prima dată o vacă în realitate, plimbându-se pe stradă, un lucru ce nouă sigur ni se pare banal, dar care pentru alții este acel lucru care îi face să se îndrăgostească de viața din Transilvania.

Pe scurt, caută ceea ce la ei s-a pierdut: tradițiile vechi de sute de ani, viața la țară, căruțele și animalele ce se plimbă agale pe stradă, liniștea dar mai ales prietenia oamenilor care sunt gata sa îi primească în casele lor și să îi omenească fără a avea vreo pretenție

Apreciază cel mai mult obiceiurile și tradițiile care s-au păstrat în această zonă a Transilvaniei, precum și interacțiunea dintre om și natură, pe care nu o mai întâlnești ]n acest fel nicăieri în Europa.

O altă experiența unică, foarte apreciată de turiști este contactul direct dintre ei și oamenii locului, săteni care îi invită la ei în case și le arată cum se trăiește în Transilvania”

Ce poate face statul român pentru turism

“Nu cred că se pune problema de a favoriza, e mai mult o discuție de a nu-ți pune bețe în roate. Legile în România sunt făcute în așa fel încât mai mult te încurcă și te descurajează.

De exemplu, pentru a obține o licență de turism de la Minister, trebuie să ai o asigurare de insolvabilitate încheiată cu un asigurator. Problema e ca asiguratorii nu mai vor să încheie această polița decât cu firmele mari și cu experiența (dincolo de faptul că este foarte scumpă), astfel că dacă esti o firmă mică ești absolut blocat și chiar dacă ai brevete și toate autorizațiile, Ministerul te obligă să ai și aceasta asigurare. E ca atunci când într-un domeniu se caută doar oameni cu experientă de cel puțin cinci ani, iar cei care ies de pe băncile școlii nu au nicio șansă”

“Am rămas blocaţi când am văzut că turiștii iși făceau poze cu borcanele de murături, zacuscă și gem de prune”

“Din păcate, turiştii știu foarte puține despre România în momentul în care ajung aici. Trebuie totuși să le mulțumim lui Dracula și Prințului Charles pentru că au făcut mai multe decât orice alt ministru, parlamentar sau om politic. Suntem fericiți însă că oamenii pleacă foarte entuziasmați înapoi acasă. Reclama noastră de țară se bazează pe promovarea din vorbă în vorbă. Mulți ne spun că Transilvania trebuie mult mai bine promovată pentru că avem mult mai multe atu-uri decât alte zone mai cunoscute din Europa.

Biserica din satul Densuş, Hunedoara, este una din cele mai vechi Biserici din România  în care serviciul liturgic se desfășoară neîntrerupt până în prezent FOTO (c) Turist in Transilvania

Am avut un grup de turiști din Germania care ne-a cerut să concepem un program care să se încheie la ora 14:30. Când am terminat, la ora respectivă, erau foarte impresionați de ce văzuseră și ne-au cerut să îi mai ducem undeva. I-am dus într-o casă tradițională, tipică satelor din Transilvania și ne-am gândit să le arătăm pivnița casei (una absolut normală, cum au toți bunicii noștri la țară). Am rămas blocaţi când am văzut că turiștii iși făceau poze cu borcanele de murături, zacuscă și gem de prune, din pivnița respectivă. Nu mai văzuseră așa ceva niciodată!”

Transilvania merită vizitată şi pe două roţi turate la maxim, iar clienţii, deşi timizi la început, ajung să iubească ceea ce unii dintre noi detestăm: lipsa autostrăzilor şi drumurile neasfaltate, mai ales cele din zonele montane.

Ghidul “băieţilor răi” cu motociclete

Andi este expert POSDRU categoria A, absolvent de două facultăţi, drept şi studii europene. Până în primăvara lui 2013, Andi a scris  sau a copiat sute de rapoarte, munca lui traducându-se  în mii de pagini şi copii ale acestora în două, trei exemplare, fiecare parafate cu 3 ştampile şi apoi alte două semnături.

 

Mănăstirea Voroneţ este printre preferatele turiştilor străini FOTO (c) arhiva personală

Asta până când, inspirat de hobby-ul lui, motociclismul, clujeanul a decis să renunţe la munca de birou şi să înceapă să organizeze tururi pentru turişti străini care voiau să străbată România şi Transilvania pe două roţi. Aşa că s-a “recalificat” în 2012 ca ghid în turism, după un curs de 6 luni.

“Aveam nişte ture în “palmares”, aşa că m-am gândit să încep să organizez ture pentru alţii. În 2006 am făcut turul ţării, Round Romania (5000 de km în 30 de zile), în 2007 am făcut turul Mării Negre (România, Bulgaria, Turcia, Georgia, Armenia, Rusia, Ucraina, 8000 de km în 4 săptămâni), în 2008 a urmat un tur în Uzbekistan şi Asia Centrală (13.500 de km în 5 săptămâni). După o pauză, în 2011, am reluat şi am făcut un tur al Greciei (5000 de km în 3 săptămâni), iar ultimul tur făcut a fost Transmediterana, până în Algeria, în total 10.000 de km în trei săptămâni”, povesteşte el. Un rezumat video al turului Round Romania din 2006 poate fi vizionat aici.

“Fac doar ture pe care am mers înainte eu, 2-3 săptămâni, deci cunosc foarte bine drumul, posibilităţile de cazare, necesarul. Oricum, fiecare turist care se înscrie primeşte o listă de obiecte necesare, pe care trebuie neapărat să le aibă la el, o descriere a României, date despre şoselele sau drumurile pe care le vom parcurge”, explică ghidul.

În februarie, 2013, şi-a luat inima-n dinţi şi pliantele de promovare în rucsac şi s-a prezentat la Târgul Internaţional de Motociclism de la Munchen, unde, deşi a împărţit standul cu alţi ghizi, a reuşit să obţină câţiva clienţi. Astfel că în vara lui 2013 a avut deja trei tururi, din care unul a fost remarcat într-o revistă specializată din Germania.

“Tur mit kultur”

Unul din traseele propuse de Andi motocicliştilor, Tur mit kultur (Turul cu cultură, n.red) a ajuns să fie lăudat într-o publicaţie de profil din Germania, GS Motorrad Magazin. E vorba de opt zile în care turiştii vizitează şapte cetăţi din Transilvania, urmărind istoria şi moştenirea săsească din zonele prin care trec.

“Cei care vin sunt în general interesaţi să afle detalii despre istoria noastră veche, apoi cea medievală, iar apoi întrebările se mută pe Revoluţie, Ceauşescu şi perioada de imediat după 1990. Foarte mulţi au un fel de şoc: uau, ce fain îi! Foarte puţini dintre ei au auzit de exemplu despre greco-catolici sau despre unitarieni, şi vor să vadă biserici sau mănăstiri ortodoxe, pentru că nu au mai văzut”, explică Andi.

“Tur mit kultur” trece prin Transfăgărăşan, Transalpina, drumuri de ţară, satul Viscri şi cele şapte cetăţi. Pe parcurs, turiştii pot opta pentru mâncare tradiţională, băuturi locale, mai ales ţuică, şi multe obiective culturale. “De exemplu, în Sighişoara stăm într-o casă de secol XVI transformată în Hotel. Detaliile acestea sunt cele care fac diferenţa pentru turişti”, mai explică Andi.

Romania, Transfăgărăşanul, 2013

Planurile pentru 2014

Pentru 2014, oferta pentru turiştii motociclişti este mult mai consistentă. “Am deja programate trei tururi stradale de câte 12 zile, două ture off-road pe drumuri de munte şi drumuri forestiere, de câte 10 zile, precum şi o săptămână de endurro în Apuseni, şi încă o ediţie de Tur mit kultur, în toamnă”, spune Andi.

De asemenea, în primăvară va participa din nou la Târgul  Internaţional de Motociclism de la Munchen, doar că de data asta va închiria singur un întreg stand. Pentru 2014, Andi nu-şi doreşte nimic ieşit din comun: dacă statul român ar putea să nu-l încurce cu nimic şi afacerea ar creşte susţinut şi sănătos, ca până acum, ar fi destul.

Experience Transylvania – via Suedia

Experience Transylvania e o agenţie de turism din Suedia, care vinde pachete de turism pentru cei interesaţi de Transilvania şi România. Este fondată de o ardeleancă, Gloria, şi un suedez, Peter, care şi-au fondat mai întâi un mariaj :) Apoi, pentru că erau pasionaţi de turism, s-au gândit să scoată la lumină partea “întunecată” din mitologia legată de Transilvania.

Drumetie

“Ca o tactică de marketing, noi promovam de fapt Transilvania. Asta nu din patriotism local ardelenesc absurd sau din dispreţ faţă de România, nicidecum. Vindem în continuare excursii de la Maramureş şi Bucovina până la Delta Dunării. Dar România fiind o ţară slab exploatată şi cunoscută din punct de vedere turistic, este greu pentru turistul scandinav, european, american sau asiatic sa relaţioneze. Ce asocieri să facă? De aceea, am folosit metoda reducerii la… Transylvania: un tărâm mistic, atât de renumit, dar atât de plin de întrebari. Mulţi dintre clienţii noştri nici nu ştiau exact unde se află Transilvania. Sau ştiau vag de România, de Dracula, dar nu ştiau exact cum toate astea se leaga. Provocarea noastra este să le arătăm că există, într-adevăr, o “ţară dincolo de păduri”, şi să le demonstrăm că această ţară este mult mai mult decât Dracula, Ceauşescu şi cerşetorii care au împânzit capitalele Europei”, povesteşte Gloria Andersson, născută în Transilvania.

Pentru ca focusul lor este este totuşi Transilvania, majoritatea propunerilor sunt concentrate aici. Astfel, agenţia oferă de la circuite clasice, care îl duc pe călător prin cele mai importante burguri, până la tururi tematice concentrate pe mitul lui Dracula, circuite de vânătoare, golf, drumeţii în Carpaţi, degustări de vinuri, sejururi de schi în combinaţie cu vizite la castele…

“Ceea ce dorim noi să le oferim este ceva autentic. Vrem să le prezentămMedieval frumuseţea reală a Transilvaniei şi a României, fără să cosmetizăm sau să ascundem ceva, dar în acelaşi timp fără să ne plângem de ceea ce poate că nu este atât de frumos. Să nu uităm că oamenii aceştia vin în vacanţă

Majoritatea sunt surprinşi de ceea ce Transilvania, dar şi România în general, au de oferit. Ei apreciază prietenia şi ospitalitatea cu care sunt întâmpinaţi şi faptul că toată lumea este foarte devotată în a-i face să se simtă bine. Li se pare în acelaşi timp fermecător faptul că sunt atâtea contraste aici: felul în care sărăcia şi bogăţia, urâtul şi frumosul, veselul şi tristul convieţuiesc aici le pare mai strident decât oriunde altundeva”.

Transilvania vs Narnia

Transilvania este o continuă sursă de uimire pentru europeni. Şi a devenit şi mai interesantă odată cu mania serialelor fantasy cum vampiri, la modă de câţiva ani.Sigur, câteodată pare atât de legendară încât unii nici nu cred că există cu adevărat.

“La un party în Stockholm, când am fost întrebată de unde vin, am spus ca vin din Transilvania. Reacţia a fost: “Dar Transilvania chiar există? Credeam că e o ţară inventata, aşa ca Narnia. Ce cool trebuie sa fie cineva care chiar locuieşte acolo!”.

Majoritatea ştiu câte ceva despre Dracula, vampiri – mai ales acum, după valul de seriale pentru adolescenţi gen Vampire Diaries – , despre Ceauşescu, poate despre Nadia Comăneci, şi despre cerşetori. Dar foarte puţin. Da, pot să spun că sunt într-adevăr uimiţi de ceea ce găsesc”.

România ar trebui să îi multumească lui Bram Stoker că a plasat acţiunea romanului lui în Translvania.

“România ar trebui să nu se mai fandosească atâta cu “Noi nu promovam Dracula, că e de prost gust”. Dracula şi miturile despre Transilvania sunt un incentiv excelent pentru curiozitatea minţii turistului scandinav, european, american sau chiar asiatic. Da, este o simplificare aproape monstruoasă a realităţii. Transilvania şi România au de oferit o frumuseţe complexă, pe care toţi cei care vin căutându-l pe Dracula sunt deschişi să o cunoască şi să o aprofundeze. Dar nu le putem povesti toată istoria sau descrie toată natura pentru a-i convinge să vină aici. Plus că istorie şi cultură bogată şi natură frumoasă există în cel puţin 150 de alte ţări din lumea asta.

Da, Transilvania e în România şi Dracula, oricine ar fi fost el, a locuit în Transilvania. Dacă vreţi să aflaţi mai multe, veniţi aici! De fapt, România ar trebui să îi multumească lui Bram Stoker că a plasat acţiunea romanului lui în Translvania. Fără acel roman, ne-ar fi fost şi mai greu să promovăm turismul”

Cu ce pleacă turiştii din Transilvania

Cu experienţe pe care, altundeva, nu ar putea să le aibă. Sau cel puţin nu la acest grad. Gloria Andersson rememorează cea mai bună seară pe care a oferit-o vreodată turiştilor străini în Transilvania, şi care s-a datorat… spontaneităţii.

“Eram cu un grup de suedezi şi finlandezi la un restaurant din apropierea Castelului Bran, în seara de Halloween. Totul a început cu faptul că ni s-a oferit o degustare spontană de colivă  într-o biserică ortodoxă, fiind în preajma Luminaţiei. Apoi ghizii români le-au creat turiştilor nişte costumaţii ad hoc pentru petrecerea de Halloween de la “Castelul lui Dracula”. Un turist avea dinti de vampir şi căciula lui Vlad Ţepes, o doamnă avea o căciulă în formă de cap de lup, altă turistă corniţe de drăcuşor cu pene roşii, şi toţi şedeau la masă, care era, de altfel, şi ultima cină înainte de zborul spre casă. Pentru ca era un restaurant medieval, au început să se fotografieze cu diverse scuturi şi coifuri de luptă. Atmosfera era în culmea jovialităţii.

Apoi, în mijlocul dicursului meu de multumire, pornesc niste artificii care se văd perfect pe geamul din dreptul mesei noastre, ca şi cum totul ar fi fost la comandă. Intâmplarea făcuse ca în acea zi să fie sâmbătă şi acele artificii proveneau sigur de la vreo nuntă. Dupa aceea, ghizii noştri români şi personalul restaurantului au fost atat de atenţi încât au reţinut că era ziua de naştere a unuia dintre turişti şi ne-au surprins cu un tort cu artificii.

Iar la final, o mireasă “furată” şi adusă din întâmplare la restaurantul în care noi mâncam a încins o horă de pomină în jurul ei. Toţi oaspeţii restaurantului au fost prinşi, erau în total vreo 100 de meseni, în afară de grupul nostru. Unii mai timizi, unii mai indrăzneţi, şi suedezii şi finalndezii noştri au jucat de li s-au aprins călcâiele. A fost excelent! Turiştii au filmat şi au pozat şi li s-a părut cea mai grozavă experienţă din toată călătoria. Şi nici macar nu a fost pregătită!”.

România şi turismul, o poveste cu strategii

România schimbă strategiile de atragere a turiştilor străini o dată la câţiva ani, atunci când strategiile există. Lansarea celebrei frunzuliţe care invita străinii în “Grădina Carpatică”, în iulie, 2010, şi care dorea să asocieze imaginea României cu natura, s-a finanţat din fonduri europeane. La acea dată, Elena Udrea anunţase că promovarea brandului turistic de ţară urma să fie promovat până la finalul anului 2013 cu 74 de milioane de euro.

Când a preluat mandatul turismului, actualul ministru delegat pentru Mediul de Afaceri, IMM-uri şi Turism, Maria Grapini, a anunţat că înfiinţarea un consiliu consultativ care avea în vedere modificarea mijloacelor şi modurilor de aplicare a strategiei Elenei Udrea.

“(…) în strategia pe care am găsit-o se dorea o creştere a numărului de turişti în România, a promovării României. Nu am avut rezultate. Încercăm altfel. Avem câteva elemente foarte precise. Am găsit nouă reprezentanţe turistice ale României în lume. Personal, la analize nu am fost mulţumită cu ce fac, cum fac şi cât fac. Vrem să schimbăm această strategie de funcţionare a reprezentanţelor turistice, de la ţara în care se află până la ce fac. În ceea de priveşte direcţiile de acţiune, nu poţi să nu mergi pe ce ai autentic, pentru că un turist este considerat, aşa cum am mai spus, un om curios”, afirma ea, citată de Agerpress.

Curioşi sau nu, cert este că, potrivit unui raport citat de publicaţia econtext.ro, în 2010, peste 7 milioane de turişti vizitaseră România. Dintre aceştia, mai puţin de un sfert erau turişti străini. Între timp, numărul lor a scăzut, în 2011, potrivit Institutului Naţional de Statistică, şi apoi a crescut timid în 2012. Semn că strategiile au toate şansele să se schimbe din nou, din ce în ce mai des, pe viitor.

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

12,823 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ultimele articole

Polonezul care poartă Coroana Carpaţilor:

Polonezul care poartă Coroana Carpaţilor: "a căţărat" în

08/11/14

Suntem în anul 1976. Jerzy Montusiewicz are 18[...]

"Verde" sună ieftin. O reţetă cu bani puţini

03/28/14

Marile clădiri de birouri şi hoteluri din[...]

Closer to the ground: Marşul Noii Drepte de Ziua Maghiarilor de Pretutindeni.

Closer to the ground: Marşul Noii Drepte de

03/16/14

O femeie care poartă în spate un[...]

Facebook
  • No recent Facebook status updates to show.

Tweets
"That moment when... tragi linie, vorba lui Sorescu, şi faci o socoteală: câteva minţi lucide şi cu un ideal... http://t.co/YPYb3tEf1G"
over a year ago
"Consiliul Mondial al Clădirilor Verzi spune că municipiul Cluj-Napoca are o problemă de etică. Despre ce este vorba: http://t.co/lTmzg3Wx5k"
over a year ago
"Ştim că vă plac reportăjelele. Aşa că v-am pregătit unul despre cum nu s-a întâmplat nimic şi anul acesta la 15... http://t.co/JFdw0lKMay"
over a year ago