„12 Years a Slave” – vioara şi săpunul (II)

Raluca Bugnar @ 06 February 2014 in OSCAR 2014

Să-mi fie scuzat cinismul, dar am trăit cu impresia că Hollywoodul a dorit să-l petreacă pe Barack Obama cu surle şi trâmbiţe la finalul celui de-al doilea mandat şi de-asta 2013 a fost „anul când filmele negre au evadat” (conform The New York Times). Dacă până acum actorii de culoare se plângeau că nu sunt de găsit roluri pentru ei, în 2013 Idris Elba a şi dirijat în luptă giganţii roboţi din blockbusterul „Pacific Rim” a şi umezit ochii jeluitorilor lui Nelson Mandela în biograficul „Long Walk to Freedom” (din care va rămâne nepieritoare piesa lui Bono). „Fruitvale Station”, „The Butler”, „Ride Along” şi „12 Years a Slave” au completat lista neobişnuit de lungă cu filme de succes despre şi cu afro-americani.

În ceea ce le priveşte pe „12 Years a Slave” şi „The Butler” – care au luat bucăţi întregi din viaţa unor oameni adevăraţi şi le-au redat pe marile ecrane – e de apreciat dorinţa americanilor de a-şi cunoaşte şi a-şi face istoria cunoscută. Însă nu poţi să nu simţi că e un soi de strigăt disperat „Uitaţi-vă, şi noi avem istorie!” (chiar dacă această istorie e mai mult intensă decât lungă).

Talentatul violonist oropsit de soartă din „12 Years a Slave”, la fel ca şi manieratul majordom cu gura închisă de supuşenie patriotică din „The Butler”, zici că s-au ivit să arate tuturor cât de multe calităţi au şi oamenii de culoare. De parcă, în continuare, egalitatea nu ar fi sub-înţeleasă, de parcă ar trebui explicată şi buchisită ca pentru analfabeţi. (Şi probabil că tocmai de asta e nevoie, de fapt, în lumea de azi, atât de plină de aparentă civilizaţie.)

Avem de-a face cu aproape un tur de forţă al lui Chiwetel Ejiofor  în “12 Years a Slave”, în rolul violonistului Solomon Northup, care e fraierit să plece din partea Americii unde sclavia a fost abolită cu promisiunea unui foarte profitabil turneu muzical. El ajunge sclav pe plantaţie vreme de 12 ani, forţat să-şi asume o identitate falsă şi să supravieţuiască în loc să trăiască.

Violonistul ajuns sclav e doar o altă întruchipare a „cioroiului de casă”, persoană de culoare pe care americanii albi din (aşa-zisa) lume bună a vremii o accepta la diverse evenimente şi sindrofii. Nu ştiu ce-a lipsit din expresia şi din gesturile lui Ejiofor, însă mai multă empatie am simţit urmărind acum nişte (mulţi) ani serialul „Nord şi Sud” (da, ăla cu Patrick Swayze).

Lupita Nyong’o, în schimb, e senzaţională. Ultima dată când a fost pe un platou de filmare îi ducea cafele lui Ralph Fiennes, iar „12 Years a Slave” înseamnă prima ei apariţie într-un film, cu care a şi înşfăcat o nominalizare la Oscar. Lupita are două dintre cele trei scene memorabile ale filmului, în rolul sclavei Patsey, o tânără care munceşte la cules bumbac cât patru bărbaţi şi e mândria stăpânului (Michael Fassbender), dar şi ţinta abuzurilor sale sexuale. Nu o poţi uita nici pe Patsey care îşi face pe pajişte păpuşi din pănuşi de porumb, unele deschise la culoare şi altele închise, şi mai ales nu o poţi uita pe Patsey care e bătută şi descărnată ca pedeapsă că a mers la jupâneasa amică pentru a lua săpun să se spele. „Miros atât de infect încât îmi provoc singură greaţă. Lucrez mai mult decât oricine de aici, iar tot ce cer e să mă pot spăla.” Sunt curioasă cum se va spăla pe mâini Academia de Film, dacă-i va lua Lupitei Oscarul şi i-l va da lui Jennifer Lawrence pentru „American Hustle” , precum s-a întâmplat cu Globul de Aur.

 „12 Years a Slave” e nominalizat la Oscarurile pentru Cel mai bun film, Cel mai bun regizor – Steve McQueen, Cel mai bun actor în rol principal – Chiwetel Ejiofor, Cea mai bună actriţă în rol secundar – Lupita Nyong’o, Cel mai bun actor în rol secundar – Michael Fassbender, Cel mai bun scenariu adaptat, Cel mai bun montaj, Cele mai bune costume, Cea mai bună scenografie.

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

12,432 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

[…] şi cronicile filmelor: 12 ani de sclavie […]

Ultimele articole

Polonezul care poartă Coroana Carpaţilor:

Polonezul care poartă Coroana Carpaţilor: "a căţărat" în

08/11/14

Suntem în anul 1976. Jerzy Montusiewicz are 18[...]

"Verde" sună ieftin. O reţetă cu bani puţini

03/28/14

Marile clădiri de birouri şi hoteluri din[...]

Closer to the ground: Marşul Noii Drepte de Ziua Maghiarilor de Pretutindeni.

Closer to the ground: Marşul Noii Drepte de

03/16/14

O femeie care poartă în spate un[...]

Facebook
  • No recent Facebook status updates to show.

Tweets
"That moment when... tragi linie, vorba lui Sorescu, şi faci o socoteală: câteva minţi lucide şi cu un ideal... http://t.co/YPYb3tEf1G"
over a year ago
"Consiliul Mondial al Clădirilor Verzi spune că municipiul Cluj-Napoca are o problemă de etică. Despre ce este vorba: http://t.co/lTmzg3Wx5k"
over a year ago
"Ştim că vă plac reportăjelele. Aşa că v-am pregătit unul despre cum nu s-a întâmplat nimic şi anul acesta la 15... http://t.co/JFdw0lKMay"
over a year ago